دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان MP3 کتاب حکایت معامله‌ی پایاپای

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب حکایت معامله‌ی پایاپای

خوآن خوسه آرئولا در کتاب حکایت معامله‌ی پایاپای در قالب داستانی حیرت‌انگیز، انواع نگرش انسانی را نسبت به ظواهر دنیا بررسی می‌کند.

خوآن خوسه آرِئولا  در 21 سپتامبر 1918 در خالیسکویِ مکزیک زاده شد و در همین شهر تحصیل کرد. در 1930 به عنوانِ صَحّاف مشغول به کار شد. در 1937 به مکزیکوسیتی رفت تا در مدرسه‌ی تئاترِ هنرهای زیبا ادامه تحصیل دهد. در 1941 اولین اثرش، رؤیایِ کریسمس را منتشر کرد. در 1945 به همکاریِ دیگر نویسنده‌ی برجسته‌ی مکزیک خوآن رولفو مجله‌ی «نان» را منتشر کرد. با حمایتِ هنرپیشه‌ی فرانسوی لوئی ژووه به فرانسه سفر کرد و در آن جا با سینماگرانی نظیر پیِر رنوار و ژان لوئی بارو آشنا شد و یک سال بعد به مکزیک بازگشت و در مؤسسه‌ی فرهنگِ اقتصادی به عنوان مصحح و پشت‌جلدنویس مشغول به کار شد و با وساطتِ شاعرِ بلندآوازه‌ی مکزیک آلفونسو رِیِس بورسه‌ای به دست آورد. در 1949 اولین کتابِ داستانش، تحتِ عنوانِ اختراعی دیگر، منتشر شد. در 1950 بورسِ بنیادِ راکفلر را به دست آورد. 

شاهکارش افسان‌نامه یا کونفابولاریو در 1952 ابتدا جایزه‌ی خالیسکو، سپس جایزه‌ی فستیوالِ دراماتیکِ موسسه‌ی ملیِ هنرهای زیبا و سرانجام جایزه‌ی خاویر ویارروتیا را برنده شد. 

از 1964 به عنوانِ استادِ دانشگاهِ مستقلِ ملیِ مکزیک مشغول به کار گشت. در 1972 حیوان‌نامه را منتشر کرد. در 1979 و با گسترش یافتن اعتبارِ ادبی‌اش جایزه‌ی ملیِ ادبیات را در مکزیکوسیتی و جایزه‌ی خوآن رولفو را در 1992 آن خود کرد. 

خوآن خوسه آرِئولا در 3 دسامبر 2001 در سن 83 سالگی در گوادالاخارا به درودِ حیات گفت. 

او را استادِ مسلم نگارش‌ِ داستانِ کوتاه و نقش‌افکن طرح‌های نوین و منحصر به فرد در این گونه‌ی ادبی می‌شناسند. داستان‌های او با برخوردی از اختصار و کنایه بین امر منطقی و غیرمنطقی، بین داستان و شعر، تخیل و واقعیت، دائماً در حالِ کش و قوس‌ند و بدین ترتیب اشخاص، وقایع و حتّا اشیاء و حیوانات را به شکلی بدیع و تحسین‌برانگیز به نوعی دیگر به تصویر می‌کشند. 

حکایتِ یک معامله‌ی پایاپای داستانی‌ست از مجموعه‌ی افسان‌نامه که چنان چه از عنوانِ آن پیداست در ژانر حکایت یا پارابولا به نگارش آمده است. پارابولا واژه‌ای‌ست یونانی به معنای مقایسه، و آن به نوعی داستان اطلاق می‌شود که در ژرفنای آن آموزه‌ای حکمی، فلسفی یا اخلاقی نهفته باشد. در انجیل به ویژه عهدِ جدید حکایت‌های فراوان از زبانِ عیسا مسیح برای تعلیمِ مبانی و اصولِ مسیحیت خطاب به گروندگان یا دعوت‌شدگان به این آئین نقل شده است. در ادبیاتِ پارسی این گونه جایگاهِ تاریخیِ خاص دارد. گلستان سعدی در واقع مجموعه‌ای از حکایات اخلاقی یا حکمی است که شکل آن روایتِ یک حکایت به شکل نثر است و اندرزِ اخلاقی با بیت یا ابیاتی در انتهایِ حکایت آراسته شده است. مثنوی معنویِ مولانا نیز حکایت‌نامه‌ای منظوم است که آرا و اندیشه‌های عرفانی و فلسفی در قالبِ یک داستان به رشته‌ی نظم آمده است. 

در داستانِ حکایتِ یک معامله‌ی پایاپای، خوآن خوسه آرِئولا با ایجازی حیرت‌انگیز سه گونه نگرشِ انسانی را نسبت به ظواهر و زَخارِفِ دنیوی مطرح می‌کند. نگرشِ اول که نگرشی عامیانه و عوامانه است دنیا را پهنه‌ای از شادی‌ها و سرخوشی‌های گذرا می‌بیند که باید عقب‌سرِ آن دائماً دوید از آن چه از این شادی‌ها و نعماتِ دنیوی حاصل می‌شود بهره جُست و متقابلاً در از دست دادنِ این نعمات اشکِ ندامت ریخت و ناراحت شد. در واقع این جهان‌بینی دنیا را به مثابهِ امری صد در صد مادی لحاظ می‌کند که غم و شادی در آن بر اساسِ کسب یا از دست دادنِ این مواهبِ دنیوی تعریف می‌شود و اصولاً زندگی چیز جز این نیست. در داستانِ آرِئولا «مردانِ دهکده» نماینده‌ی این دیدگاه هستند دائم در تاب و تعب‌ند، در جُنب و جوش‌ند، یا در بهره‌وری از این نعمات یا در خِسرانِ از دست دادنِ آن‌ها. 

دیدگاهِ دوم در برابرِ زخارف و ظواهرِ چشم‌آرای دنیوی دیدگاهی روشنفکرانه امّا بدبینانه است. این دیدگاه در سپهرِ اندیشگانیِ آدمی نمایندگانی بس چشمگیر دارد، از ابوالعلای مَعَری تا شوپنهاور و پیو باروخا. در این نگرش جهان به تمامی محتوایی سیاه و نژند دارد که با لایه‌ای نازک و غیرقابلِ اطمینان طلااندود شده است. وظیفه‌ی ذهنِ انسانِ روشن‌بین و روشنگر آن است که چون تیزاب به جانِ این لایه‌ی نازک بیفتد و جهان را از برقِ مستعجلش بزداید و سیاهی و تیرگیِ ضمیرِ نَژَندِ آن را بر ما بنمایاند. کاری که در داستانِ آرئولا مردِ تازه‌داماد انجام می‌دهد. 

دیدگاهِ سوم دیدگاهی‌ست میانه‌رو که اگر چه از یک سو شور و شوقِ عمیقِ هستیِ آدمی را در این جهان نسبت به ظواهرِ دنیوی منکر نمی‌شود اما با سر هم در شیشه‌ی ویترینِ پررنگ و لعابش شیرجه نمی‌رود. اگر چه زیبایی‌ها و ظواهرِ  دنیوی را دوست می‌دارد و به آنان علاقه نشان می‌دهد امّا فریب و تیرگیِ این خواهش‌ها را نیز به مرور زمان درک و در غایت سعی می‌کند بر خلافِ نگاهِ دسته‌ی دوم در پسِ این تیرگی‌ها تلآلو زرینی از حقایقی درخشان را ببیند و درک کند. دیدگاهی که در داستان از آن راوی‌ست.

کلمات کلیدی: دانلود کتاب صوتی داستان، کتاب گویا، داستان صوتی، دانلود کتاب صوتی، داستان کوتاه، داستان صوتی، دانلود رایگان کتاب صوتی، کتاب صوتی،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.